Er geldt een aangepaste dienstregeling in verband met het coronavirus. Reis met OV-chipkaart of koop vooraf je kaartje.

Over het Coronavirus

Op basis van de nieuwste overheidsmaatregelen rondom het coronavirus zijn er wijzigingen in onze dienstregeling en serviceverlening. Plan je reis vooraf voor een actueel reisadvies en houd deze pagina in de gaten voor updates. 
Naar aanleiding van de persconferentie van Minister-president Rutte van 31 maart jl. verlengen alle OV-bedrijven voorlopig tot en met 28 april a.s. de speciale dienstregelingen die we op dit moment rijden. Zo kunnen mensen met een vitaal beroep of mensen die om een andere reden genoodzaakt zijn om te reizen, het OV blijven gebruiken. De OV-bedrijven adviseren reizigers goed voorbereid op reis te gaan en kort voor vertrek de reisplanner te checken. Tevens vragen zij hen op het station, bij de halte en in het Openbaar Vervoer 1,5 meter afstand te houden.

Meer over de overkoepelende maatregelen binnen de OV-sector lees je op de website van brancheorganisatie OV-NL.

Er geldt tijdelijk een aangepaste dienstregeling

Hermes blijft de dienstregeling in Zuidoost-Brabant verbeteren
Vanwege de coronacrisis wordt een aangepaste dienstregeling gereden. Naar aanleiding van opmerkingen van reizigers of te volle bussen passen wij deze dienstregeling regelmatig aan.
Zo worden bijvoorbeeld op de lijnen 318, 319 en 320 vanaf 2 april jl. extra vroege ritten gereden (30 minuten vroeger dan de huidige eerste ritten).

Plan je reis kort voor vertrek in de reisplanner voor de actuele dienstregeling.

Geen buurtbussen
De chauffeurs van de buurtbussen zijn vrijwilligers. De huidige situatie rondom het coronavirus heeft de buurtbusvereniging(en) doen besluiten dat zij tijdelijk niet rijden. Wel is het vanaf 30 maart jl. tot voorlopig 1 juni a.s. mogelijk om gebruik te maken van Taxbus. http://www.taxbus.nl/taxbus-tijdelijk-vangnet-voor-ov

Bekijk het overzicht met alle buurtbussen

Aangepaste serviceverlening

Het maatschappelijk belang van Openbaar Vervoer is groot. Wij proberen onze reizigers zo lang mogelijk van dienst te zijn. Tenslotte vervoeren we ook dagelijks veel reizigers die werkzaam zijn in vitale sectoren. Juist nu is het extra belangrijk dat deze medewerkers kunnen werken.

De serviceverlening in het Openbaar Vervoer is wel anders dan reizigers gewend zijn om de verspreiding van het coronavirus te beperken.

Achterin instappen

We verzoeken reizigers in de bus om via de achterdeur in te stappen én achterin in- en uit te checken. Hierdoor verminderen we het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs. Met deze maatregel proberen we een juiste balans te vinden tussen de gezondheid van onze medewerkers en de dienstverlening aan onze reizigers.

Reis met je OV-chipkaart of koop je kaartje vooraf

Achterin instappen betekent dat je geen los kaartje kunt kopen bij de buschauffeur. Het is echter wel de bedoeling dat je een geldig vervoerbewijs op zak hebt. Reis daarom met de OV-chipkaart. Je kunt je OV-chipkaart online opwaarderen.

Geen OV-chipkaart? Kies dan voor een E-ticket. Speciaal voor deze bijzondere situatie zijn er losse ritkaartjes te koop in onze E-ticketshop.

Kiinderen tot en met 11 jaar reizen gratis mee met een reiziger van 12 jaar of ouder die een geldig vervoersbewijs bezit. Er mogen maximaal 2 kinderen per betalende reizger meereizen.

Een andere optie is een kaartje aanschaffen in de app Tranzer.

Veelgestelde vragen

Kan je nog wel met het Openbaar Vervoer reizen?
Ja. Je kunt reizen met trein, bus, tram of metro, behalve als je klachten of een kwetsbare gezondheid hebt. Zo kunnen mensen met een vitaal beroep of mensen die om een andere reden genoodzaakt zijn om te reizen, het OV blijven gebruiken. Dit geldt in ieder geval tot en met 28 april.

Vanwege het coronavirus maak ik voorlopig geen gebruik van mijn abonnement. Kan ik mijn reisproduct vroegtijdig of tussentijds opzeggen?
We hebben de verschillende mogelijkheden per reisproduct voor je op een rij gezet.
Bekijk de mogelijkheden.