In- en uitchecken

Als je reist met je OV-chipkaart, een “kartonnen OV-chipkaart”, een papieren kaartje of een e-ticket, dan zul je in en uit moeten checken. Dus ook diegene die reizen met een vrij-reizen abonnement. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete.
Aan het begin van je reis houd je de OV-chipkaart tegen het scherm van de kaartlezer in de bus, deze herken je aan het logo van de OV-chipkaart.

Reizen met een papieren kaartje of e-ticket

Heb je een papieren kaartje gekocht? En wil je overstappen? Dan laat je bij de overstap het kaartje aan de buschauffeur zien (Let op: of je mag overstappen met een papieren kaartje is afhankelijk van de voorwaarden van de gekochte kaartje).
In sommige vervoersgebieden kun je in- en uitchecken met de barcode op het kaartje.

Als je een e-ticket hebt gekocht moet je altijd in- en uitchecken met de barcode die op het kaartje staat.

Vergeten uit te checken?

Wanneer je een uitcheck hebt gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je dit bent vergeten, dan kun je saldo terugvragen. Dit kan in drie simpele stappen via uitcheckgemist.nl.

Om gemakkelijk te weten wanneer je hier recht op hebt, kun je je aanmelden voor een Uitcheck Gemist Alert. Aanmelden voor dit e-mail alert kan op www.uitcheckgemist.nl/melding.
Let op: Dit kan van maximaal 3 ritten per vervoerder, per half jaar (periode januari t/m juni en juli t/m december).

Blinden en slechtzienden

Blinden en slechtzienden mogen alle gemiste check-outs corrigeren. Dit kan het serviceloket OV Blinden & Slechtzienden corrigeren. Ze zijn bereikbaar via 0800 4848400 (gratis) of via de mail: serviceloket@ov-chipkaart.nl.