Onderzoek Fontys: milieuwinst elektrische bussen Hermes
Op alle fronten verbetering
Het monitoringsonderzoek is uitgevoerd door het lectoraat Future Powertrain van de Fontys opleiding Automotive, die weer valt onder de Hogeschool Engineering in Eindhoven. De resultaten laten zien dat de elektrische bussen op alle fronten als beste naar voor komen, mede omdat de bussen op groene stroom rijden. Onderstaande grafieken geven duidelijk aan dat, met 0% uitstoot op het gebied van CO2, NOx, en VOS, de elektrische bussen een zeer groot emissievoordeel geven in vergelijking met de twee soorten dieselbus van Hermes. Verder is de PM10 uitstoot van de elektrische bussen de helft in vergelijking met de diesel bussen. PM10 staat voor fijnstofdeeltjes waarvan de aerodynamische diameter kleiner is dan 10 micrometer (0,01 mm).Opvallend is de vaststelling dat de nieuwere Euro VI dieselbussen meer CO2 produceren dan de oudere EEV/Euro V dieselbussen, zie onderstaande grafiek 1. De oorzaak hiervan is onder meer het grotere leeggewicht van de gelede 18 m bussen (bij een gelijkblijvend aantal passagiers). Op het gebied van geluid produceerden accelererende elektrische bussen in de tests aanzienlijk minder decibels. Fijn voor de reiziger en voor de omgeving.
Uitfaseren dieselbussen
De resultaten van het onderzoek bevestigen het succes van de introductie van deze vloot elektrische bussen. De elektrische bussen, die door het Brabantse VDL zijn geproduceerd, dragen bij aan klimaatverbetering en betere luchtkwaliteit. De dieselbussen die Hermes nog in gebruik heeft worden dan ook op termijn volledig uitgefaseerd.Voor verdere informatie kunt u contact zoeken met:
Prof.dr.ir. R.S.G. Baert
Fontys Lectoraat Future Powertrain
Automotive Campus 30, 5708 JZ Helmond
The Netherlands
mobile : +31 (0) 653.741798
email : r.baert@fontys.nl