Visuele beperking
Op verschillende manieren is bij het reizen met bus rekening gehouden met slechtziende of blinde mensen:
- In de reguliere bussen is audio-informatie over de haltes. In de OV op Maat-bussen zal de buschauffeur halte-informatie doorgeven.
- Er lopen geleidelijnen over veel haltes met duidelijke markering van het begin en eind (zie ook informatie over Toegankelijkheid haltes)
- Er zijn opvallend gekleurde handgrepen en stangen aangebracht in de reguliere bussen.
- Reizigers met een visuele beperking kunnen bij het Serviceloket OV blinden & slechtzienden terecht met alle vragen over het reizen met de NS-Business Card (NSBC).
- Met een Sentire abonnement reizen mensen met een visuele beperking tegen een lager instaptarief.
Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden
Onder de vlag van Klantenservice OV-Chipkaart is het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden (B&S) ingericht. Reizigers met een visuele beperking kunnen bij dit serviceloket terecht met alle vragen over het reizen met de NS-Business Card (NSBC).Blinden en slechtzienden kunnen alle OV-reizen maken met deze NSBC. Hiervoor krijg je achteraf een factuur toegestuurd, die automatisch wordt geïncasseerd. Eventuele gemiste check-in/uits worden door het serviceloket gecorrigeerd. Deze doelgroep mag alle gemiste check-uits corrigeren, in tegenstelling tot andere reizigers die met de NSBC reizen.
Het Serviceloket B&S is bereikbaar via 0800 4848400 (gratis) of via de mail: serviceloket@ov-chipkaart.nl.